StarCraft – strategiczna gra czasu rzeczywistego stworzona przez studio Blizzard Entertainment[1]. Jest to pierwsza część serii, która została wydana w 1998 roku. Jej kontynuacja, StarCraft II: Wings of Liberty, ukazała się w 2010.
Pierwsza wersja została wydana dla systemu Microsoft Windows w 1998. Wersja na Mac OS pojawiła się rok później, a port na konsolę Nintendo 64 ujrzał światło dzienne w 2000. Główny wątek fabularny dotyczy konfliktu pomiędzy trzema galaktycznymi rasami: terranami (wywodzących się od ludzi wygnanych z Ziemi), zergami (szybko rozmnażającymi się insektoidami) oraz protossami (zaawansowanymi technologicznie wojownikami, posiadającymi zdolności psioniczne).
StarCraft stał się najbardziej kasową grą komputerową 1998 roku[2] oraz wygrał nagrodę Origins Award dla najlepszej gry komputerowej roku[3]. StarCraft sklasyfikowany został na 7. miejscu na liście najlepszych 100 gier wszech czasów stworzonej przez portal IGN, a także otrzymał nagrodę Star of the Walk of Game w amerykańskim Metreonie k. San Francisco, za popchnięcie gatunku gier RTS w kierunku szybkiego rozwoju.
Dziewięć i pół miliona sprzedanych kopii (łącznie z dodatkiem StarCraft: Brood War)[4] czynią StarCrafta jedną z najlepiej sprzedających się gier komputerowych w historii; gra jest szczególnie popularna w Korei Południowej, gdzie profesjonalni gracze oraz drużyny biorą udział w meczach, utrzymując się dzięki sponsorowaniu, a także konkurują w pokazowych meczach telewizyjnych[5].